به نام خدا
خبرنامه انجمن هسته‌ای ایران
1. سال 2022 سال بین المللی علوم پایه
سال 2022 میلادی از سوی سازمان ملل متحد به نام سال "علوم پایه در توسعه پایدار" نام گذاری شده است. در بخشی از قطعنامه مربوطه آمده است:
Stressing that the applications of basic sciences are vital for advances in medicine, industry, agriculture, water resources, energy planning, environment, communications and culture, and that basic sciences rupture, technologies respond to the needs of humankind by providing access to information and increasing societal, wellbeing, and promoting peace through improved collaboration
بروشور سال بین المللی را از اینجا دریافت کنید
در همین راستا، انجمن هسته‌ای ایران در نظر دارد با همفکری و مشارکت اعضای محترم انجمن برنامه‌های متنوعی را برای اجرا در این سال تدوین نماید. لذا از شما دعوت می‌گردد تا چنانچه ایده یا پیشنهاد خاصی در این زمینه دارید ارسال نمائید تا پس از طرح و تصویب درهیئت مدیره انجمن، اجرا گردد. برنامه‌های پیشنهادی می‌تواند در حوزه برنامه‌های ترویجی، سیاست گذاری و غیره و در قالب‌های مختلفی از جمله سمینار، انواع مسابقه، کنفرانس، میزگرد، گزارش مدیریتی و مواردی از این دست باشد.
لطفا در صورت تمایل طرح پیشنهادی خود را حداکثر تا 15 شهریور ماه به ایمیل رسمی انجمن به آدرس info@NSI.ir  و یا در پیام رسان واتساپ به شماره 09122974428 ارسال نمائید.
2. مسابقه بین المللی آژانس بین المللی انرژی اتمی ویژه دانش ‌آموزان و معلمان دوره دوم متوسطه
در راستای یک پروژه بین المللی ترویجی ویژه دانش ‌آموزان و معلمان، مسابقه ویژه‌ای ترتیب داده شده است. در این مسابقه از معلمان و دانش ‌آموزان خواسته شده است تا آثاری را به صورت فیلم کوتاه سه تا پنج دقیقه‌ای تهیه و ارسال نمایند. موضوع فیلم برای معلمان، نحوه تدریس آنلاین مطالب هسته‌ای با زیرنویس انگلیسی و برای دانش آموزان نقش فناوری هسته‌ای در پزشکی و کشاورزی و به زبان انگلیسی است. برندگان به مدت یک هفته جهت بازدید علمی به اتریش سفر خواهند کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت جشنواره به آدرس https://nuclear-festival.nstri.ir  مراجعه نمائید.
3- جشنواره ملی و ترویجی "من فناوری هسته‌ای" هستم.
این جشنواره که با همکاری انجمن، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، وزارت آموزش و پرورش، آژانس بین المللی انرژی اتمی و شبکه امید سیما در حال دریافت آثار دانش آموزان و معلمان است، مورد توجه فرهنگیان قرار گرفته است. مهلت ارسال آثار برای بار دوم تمدید شده است و تا 18 مرداد آثار را دریافت خواهد نمود. برنامه های جانبی متنوعی نیز برای این جشنواره در نظر گرفته شده است. جشنواره در روزهای اول تا سوم به صورت مجازی برگزار خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت جشنواره مراجعه نمائید.
https://nuclear-festival.nstri.ir
4- وبینارهای بین المللی آژانس بین المللی انرژی اتمی
پنجمین وبینار بین المللی آژانس با موضوع نقش فناوری هسته‌ای در امنیت آب، روز 19 مرداد ساعت 9 صبح به وقت ایران برگزار خواهد شد. شرکت در این وبینار رایگان است و شرکت کنندگان گواهی شرکت در وبینار دریافت خواهند نمود (از طرف ایران). جهت ثبت نام و دریافت لینک ورود هم اکنون از طریق این لینک اقدام نمائید: https://b2n.ir/IAEA_webinar5. این وبینار به زبان انگلیسی خواهد بود.
5- وبینار نقد کتب درسی با محوریت موضوعات هسته‌ای
سخنرانی آقای دکتر بنوشی، عضو انجمن، در بیستمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران، با موضوع نقد کتب درسی دانش‌آموزان با محوریت مطالب مرتبط با موضوعات هسته‌ای انجام شد که مورد توجه دبیران و شرکت کنندگان قرار گرفت. این سخنرانی در پنل نقد کتب درسی، که یکی از برنامه‌های جنبی جشنواره ترویجی است، تکرار خواهد شد. علاقمندان و صاحب نظران که مایل به حضور فعال در این پنل هستند لطفا از طریق ایمیل انجمن به آدرس info@NSI.ir و یا پیام رسان واتساپ انجمن به شماره 09122974428 اطلاع دهند.
6- ارزیابی عملکرد انجمن
کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، طبق شاخص‌هایی اقدام به ارزیابی فعالیت‌های انجمن های علمی کشور می‌نماید. شاخص‌ها در چهار محور کلی و شامل حدود یکصد مورد است:
توانمندی انجمن‌های علمی- 320 امتیاز
مدیریت علمی و ایفای نقش مرجعیت- 480 امتیاز
توسعه تعاملات ملی- 350 امتیاز
توسعه تعاملات بین‌المللی- 200 امتیاز
دیگر فعالیت‌های انجمن- 150 امتیاز
شاخص‌ها و فرم ارزیابی را می‌توانید از این لینک دریافت نمائید: https://isac.msrt.ir/file/download/page/1546844310-.pdf
هر کدام از این شاخص‌ها دارای امتیاز مشخصی است و حداکثر امتیاز برابر 1500 است. آخرین امتیاز انجمن مربوط به سال 1398 است که برابر 812 است. با توجه به محدودیت‌های بین المللی، امتیاز انجمن در بخش بین الملل قابل توجه نبوده است. تیرماه سال 1400، مستندات مربوط به فعالیت‌های انجمن در سال 1399 جهت ارزیابی دوره‌ای به کمیسیون ارسال شده است و منتظر اعلام نتایج ارزیابی هستیم. با توجه به افت فعالیت‌های حضوری و شرایط کرونا ممکن است شاهد افت امتیاز همه انجمن‌های علمی باشیم. امید است که کمیسیون این مسئله را در ارزیابی انجمن‌ها در نظر بگیرد. با این حال فعالیت‌های شاخصی در نیمه دوم سال 1399 انجام شد که از آن جمله می‌توان به بیست و هفتمین کنفرانس هسته‌ای ایران،وبینارهای ملی و بین‌المللی، برگزاری مسابقه ترویجی و  شرکت در مسابقه تلویزیونی اسطرلاب در شبکه امید با موضوع هسته‌ای اشاره نمود. امید است تا سال 1400 شاهد رشد و جهش فعالیت‌های انجمن باشیم که این مهم نیازمند مشارکت کلیه اعضای انجمن می‌باشد. در این راستا انجمن بر خود فرض می‌داند تا از ایده‌ها، فعالیت‌ها و پیشنهادات کلیه اعضای محترم انجمن حمایت و پشتیبانی نماید و امکانات لازم جهت اجرای آنها را فراهم آورد.
 
با امید و آروزی توفیق
روابط عمومی انجمن هسته‌ای ایران
به سوی مشارکت و اثر بخشی
لطفا نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در خصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن از از طریق ایمیل انجمن به آدرس info@NSI.ir و یا پیام رسان واتساپ انجمن به شماره 09122974428 مطرح نمائید.